عايش... ولكن !!!!

معندكش اخوات بلاستيك؟!!!
ده كان سؤالها
واحده صحبتى ... وبعد ما ازبهليت وشعر دقنى وقف وحاجبى الشمال اترفع
كان ردى
لا عندى المونيا وصاج ينفع ؟!! :)
ضحكت وبعدين قالتلى بجد اصل السؤال ده سمعته من واحده بتقوله لواحد
هو يعنى ايه اخوات بلاستيك يا علاء ؟؟!!!
فطست من الضحك وبعدين بصيتلها وهرشت فى عرق الهيافه بقا :))) اخوات بلاستيك ... اخوات بلاستيك ... الكلمه دى قديمه وبسمعها كتير بس دايما بتتقال فى مواقف معينه ... هو ايه اصل الموضوع ؟؟؟
قالتلى ... بص يا سيدى
انا :-بصيت مش شايف اى حاجه:))
هيا :- ياد يا قليل الادب اصبر
انا :- صبرنا يا مسهل يارب
هيا :- انا كنت ماشيه فى الشارع وبعدين واحد عاكسنى
انا :- ومين اللى انطس فى نظره وامه داعيه عليه ده
هيا :- اهو واحد اهبل ... وفعلا امه داعيه عليه ... لقيته بيقولى ايه يا جميل .. والنعمه ولا فاتن حمامه .. طبعا انت عارف ايه اللى حصله
انا :- هو بيقولك فاتن حمامه .. قليل الادب ..طب كان قال هيفا ارحم من الاسم ده :)) ... ده عيل وسخ :))
بس ممكن اقولك عملتى فيه ايه ... قلمين والتالت على قفاه هههه ولميتى عليه الشارع
هيا :- لا كنت رحيمه بيه شويه لانه جاب واحده انا بحبها ... المهم انا لفيتله وبالشنطه على راسه ولسه هفتح صوتى عليه لقيت اللى بيقولى دانتى طلعتى ولا عيشه الكيلانى :) ... وطلع جرى
انا :- الواد طلع عنده نظر هههه
هيا :-بقا كده ... ماشى ياعم هانى سلامه
انا :- لا انا علاء محمود يا اخه ههه لا هانى سلامه ولا غيرو
هيا :- المهم مكملتلكش ... انا كلمت طريقى بقا ماشيه وولقيت واحده بقا يا علاء مقولكش موزه :))
انا :- يخرب عقلك انا عارفك زوقك حلو :)))
هيا :- اه بجد كانت مزه قوى وانا طبعا كعادتى قعدت اتفرج على لبسها علشان اشوفلى حتتين زيهم من العتبه ولا سوق التلات ... المهم فى واحد ماشى وراها ومش سايبها كل شويه يقف قدامها وهيا متعبروش وبعدين انا قربت منها علشان اسمعه بيقول ايه :)
على ما قربت لقيتها هيا بقا اللى بترد عليه بتقوله :- خلاص بقا عيب كده معندكش اخوات بلاستيك :)) وضحكت
ومقولكش بقا يا لول انا سمعت الكلمه وقولت اشوف الواد عمل ايه اتاريه خلاص بعد ما سمع الكلمه نزل رغى معاها وعرف انها على رأى الاستاذ عمرو دياب :)) ضحكت يعنى قلبها مال
انما هو مين الصح يا لول ؟؟!
انا :-عاوزه ايه يا حاجه !!
هيا :- بقولك مين اللى صح فينا ؟
انا :- مهو مقدرش ازعل البت انتى بتقولى انها مزززه هتزعل هيا منى كده هههه :)
هو حاجه تشقلب الدماغ بصراحه بس انا كنت اعرف واحده من سنتين لما قابلتها فى الجامعه لقيتها بتعيط وبتقولى انا فى واحد فضل ماشى ورايا وحتى المواصلات ركب ورايا لغاية الجامعه ونازل معاكسه وكلام مش حلو وانت عارف انى مبحبش ده اكيد فى حاجه غلط
وتانى يوم لقيتها مغيره كل لبسها وجايه تقولى انا خلاص غيرت لبسى لان اكيد لبسى كان فيه حاجه شدته
تفتكرى الموضوع هو كده ؟!!
هيا :- تنحت وبان عليها مظاهر الغباء ... وبعدين قالتلى هو انت عايزنى اغير لبسى
انا :- عيب حد يسمع يفهم غلط :) انا مبقولش كده يا ذكيه هانم انا بقول ان مش دايما يكون العيب في البنت مهو ممكن يكون العيب فى الشخص ده
يعنى مثلا المدرس اللى بيعاكس طالبه عنده ... والراجل اللى عدى ال60 وبيبصبص للى رايحه واللى جايه ... والشاب اللى بيقف على باب الميكروباس يتحرش باللى داخلين و.... و ...
هو كل دول ذنبهم ايه ... علشان فى البطاقه مكتوب انثى ؟!!!! ايوه فى البطاقه لان مبقاش موضوع المعاكسه بيقف على بنت جميله وبس لا بقا كلووووووووو وحش وحلو ... وعلى رأى واحد معرفه ... انا بحب اكلم الوحشه علشان اديلها امل فى بكره :)))
هيا :- طلعت قرون الاستشعار ... تصدق بدأت افهم ... دانت بتتكلم ولا كانك بتدافع عننا
انا :- لا طبعا دانتوا جبابره :)) انتوا اعوز بالله ... ان كيدهن عظيم .... مهو بردو الشباب تعبان يا جدعان يعمل ايه الشاب اللى بيصحى من النوم وهو لسه بياخد تمطيعته الصباحيه يلاقى التلفزيون شغال على كليب لهيفا ولا فيلم من انتاج السبكى ولا اى واحده من الممثلات الشريفات العفيفات
يعمل ايه الشاب لما يخرج علشان يركب اى مواصله علشان يروح جامعته ولا شغله يلاقى واحده قاعده جنبه لابسه بدى استومك ولا حتى مش ااستومك ومبينه نص صدرها وبناطيل استرتش وحجاب مبين تلت تربع شعرها لو اصلا فى حجاب ... عاوزين من الشاب ده ايييييييييييييه ....
عاوزين ايه من شاب لما بيرجع لدينه علشان يبعده عن وساوس الشيطان والافكار دى كلها يلاقى فى 50 الف شيخ على كل قناه وكل شيخ على خلاف مع التانى والشيخ اللى بيحلل البوس واللى بيكفر اللى بيعمل فرح فيه مزيكا واللى واللى
عاوزييييييييين اييييييييييه
هيا :- بس بس خلاص اييييييييه ماسوره وانفتحت
انا :- لسه مكملتش عاوزين ايييييييييييييييه يا .........
هيا :- خلاص بقا ياعم الامور خلصنا
انا :- عم الامور ... احترم الاجرام اللى احنا فيه يابو موته :)
عموما الموضوع مش شايفله حل فى ظل التخبطات فى كل حاجه عندنا غير ان كل واحد يراعى ربنا فى دينه وفى اهله وفى معارفه

وعلى رأى المثل
اكفى القدره على فمها ... يندلق الفول منها

21 تعليقات
  1. Just waiting Says:

    هههههههههههههههههههههههه
    البوست حلو قوي
    بيشرح المعاناه اللي احنا بنعشها
    بس في الاخر ماقولتش يعني ايه اخوات بلاستيك دي
    طب تعرف بقى مرة واحد كان بيقولي
    تتجوزيني واغسلك المواعين
    طبعا اللي زي دول مايتردش عليهم
    مش لاقي غير المواعين بنعرف نغسلها
    لو كان قال اطبخلك كنت وافقت عليه :)


  2. Just waiting Says:

    ايه دا انا كنت اول تعليق
    طب بحجز التاني كمان :)
    عموما في حاجة كمان عايزة اقولها
    اللي انا ملاحظاه ان البنات اللي في ثانوي وفي اعدادي بجد فظيعه قوي
    احنا مكوناش كدا واحنا قدهم
    وهما لما يبقو قدنا ربنا يستر بقى


  3. لالا محتاجين رقابة شوية على البوست دة
    هنحجر عليه!!
    أى الاستاذ عمرو دياب :)) ضحكت يعنى قلبها مال
    مسخرة الحته دى
    دور الاسرة هو الاساس فى كل شئ
    ربنا يرحمنا


  4. sal Says:

    ههههههههههههه
    ههههههههه

    انت انسان لماح
    بوست دمه خفيف
    احييك


  5. بص ياعلاء
    اول البوست كوميدى من الدرجة الاولى

    انا مرة مستر عندى قالى
    كل جيل ازفت من الى قبله فمتستغربش
    والمعاكسه ليها اشكال كتير غير الكلام الى بيتقال يدايق
    الموضوع مش مجرد بوست هناقشه فيه
    دا الى الواحد بيبشوفه وبيسمعه
    اكتر من ان هى تتحكى
    شكرا ياعلاء
    صحيح
    ماعندكش اخوات بلاستك


  6. اولا ما عنديش اخوات بلاستيك دي انا سمعتها فى فيلم

    واظن كده والله اعلم كان احمد حلمي

    على ما افتكر انت عارف السن بقى


    انت قولت حاجتين مهمين اوي اوي وعجبوني اوي

    ايوه حاجتين بس انت هاتطمع ولا ايه


    اولا ان المعاكسه مش متوقفه على وحاشه ولا حلاوه ولا لبس عشان العيل لما بيكون قليل الادب بيبقى فاكر كل الناس زيه حتى الى ماشيه محترمه
    ده عشان يقدر يعيش مع نفسه بس

    والعيل هنا من سن المراهقه وانت طالع لحد ما يبقى كهنه اصل المعيله فى العقل بعيد عنك مش فى السن


    والحاجه التانيه الى عجبتنى اوي اوي

    بتاعة المشايخ الله يسامحهم ويغفرلهم ويرحمنا منهم
    الى فعلا زي ما انت قولت كده يجيبوا انفصام وتخلف عقلي للناس


    ولكن
    مش معنى ان الكل بيتعاكس اننا نقول للبنات امشي يا بت من غير هدوم المهم الاخلاق
    لا طبعا عشان اساسا اللبس المحتشم من ضمن الاخلاق والله احلفلكم على المصحف
    ما قلتش حجاب ولا غير حجاب انما لبس محتشم
    ما تبقاش لابسه هدوم بتقول تعالى انا هنا اهو عاكسني (ماشيها عاكسني) وبعدين تقولك المهم الاخلاق


    ثانيا
    المشايخ يقولوا يهببوا احنا لنا دماغ وعندنا القرآن والسنه ندور بنفسنا احنا ونفهممممممم مش نفتح التلفزيون ونقعد فاتحين بؤنا ناخد شوية فتاوي مدوبين فى مايه قبل الاكل وبعده وشكرا
    وما حدش فاهم حاجه


    ثالثا
    الشباب الغلبان التعبان المسكين الى انت بتدافع عنه مش مستنى لما يشوف كلبات ولا بنات مش لابسين ( المفروض انه يغض البصر امال الغض ده موجود ليه يا حبيبى ؟؟ جهاد نفس )

    انما بعد اذن حضرتك تعملي احصائيه كده بين اصحابك وتشوف كام فى الميه منهم يسعون بارجلهم وايديهم عشان يشوفوا افلام اباحيه
    وابقى تعالى قولي نتيجة الاحصائيه


    واخيرا يا معلمي
    مش عاجبنى طريقة كلامك مع صاحبتك من وجهة نظري معديه حدود اللياقه فى الكلام بين بنت وولد حتى لو كانوا اصحاب

    طبعا انا ست دقه قديمه موت موت موت وده مجرد راي ما دام دخلت هنا وقريت يبقى لازم اقوله

    هالبت انا كتبت دلوقتي اكتر من البوست بتاعك
    وهالبت ما انت بتقول اتحدفت عليا منين الحاجه دي

    اي خدمه انت تصفر تلاقينى اتحدفت على طول
    هع هع هع


  7. gogo!sf Says:

    على فكرة بقى المشكله مش فى البنات لوحدها

    المشكله اكتر فى الشباب عشان تلت تربع الشباب فاهم انه عشان يبقى راجل لازم يعاكس ..... لانه بيعاكس اى واحده سواء حلوة او وحشه زى ما قولت وسواء كان لبسها ملفت او مش ملفت

    المهم انه يعاكس وخلاص عشان يثبت رجولته وبس

    بوست جميل جدا وخفيف


  8. هابي نيو يير علاء ورغم إنها عدت من زماااااااااااااااااان

    طب السلام عليكم طيب

    ماشي دى وعليكم السلام

    أنا بقي الموضوع ده مجننى كل مانقول معاكسه البنت تقول الغلط من الشباب والشباب يركبونا أخطاء الدنيا

    والعيب في الحقيقه من الإتنين

    أولا ليه البنت بتخرج بطريقه تلفت نظر الشاب

    وليه الكابتن ده أصلا بيبصلها ولا بقي في شباب بيخرجوا علي النصيه من صبحية ربنا علشان يعاكسوا

    أل إيه يعنى فاضي وموراهوش غير كده

    الحل إننا نفكر بعقل ودين شويه مفيش أحلي من الالتزام

    وحتت إخوات بلاستيك دى بنسمعها كتير أوى ولسه معرفش يعنى إيه

    تسلم يا علاء


  9. SAYED SAAD Says:

    بس انت برده مقولتش يعني ايه اخوات بلاستك هههههههههههههه
    تحيياتي


  10. داليا Says:

    السلام عليكم
    علاء احب اقلك دى معاناه والله ياشباب احنا عايشين فيها كل يوم والا يضايق بقه ياعلاء
    ان المعاكسه ساعات ممكن تخلى البنت تتأهر من العياط
    يعنى معاكسه مش دمها خفيف بالمره
    وفى طبعا معاكسه بيبقا دمها لذيذ تحسس البنت انها حاجه
    وع فكره المشكله مش فينا يعنى اوقات الشباب يقولوا انتم الا بتجبرونا نعاكسكم
    يعنى انتم تقصدوا لبسنا
    طيب فى بنات ملتزمه تماما بالزى الاسلامى
    دى والنبى تجبره ازاى يعاكسها
    ف النهايه عايزه اقلك
    الموضوع ده عايز سفرة نقاش جامده
    ومش هتقف على تعليقاتنا بس
    بوست جامد ياعلاء
    وتمنياتى بالتألق دائما


  11. Tears Says:

    أسلوبك شيق و دمه خفيف

    فكر تكتب سيناريوهات ح تنجح اوى و ح تلاقى شغل اسهل :)


  12. ههههههههه

    بوست ظريف بجد

    بس برضو مش فاهمة

    ايه يعني اخوات بلاستيك ؟ ههه بجد بجد

    مش فاهمة ...


  13. والله الموضوع مش متوقف كمان علي ناس متجوزة ولا لا

    ولا بنت من غير هدوم ولا لا

    ولا حتي بنت بتصد ولا لا

    الشاب الليبيعاكس بيبقي اخد فكرة ان البنات كلها سافله حتي لما بيجي يتجوز بيخاف يقع في واحده منهم

    الحل بئا هو مش اننا نسمع الشيخ الفلانى

    ولا العلانى

    هو اننا نرجع لدستورنا الداااااااائم


  14. هههههههههههههههههههههههههههه

    جامد قوي البوست و الله بجد يهلك من الضحك و فعلا بوست من الواقع المصري الحلو اللي احنا عايشين فيه

    انا بعتبر ان احنا عندنا حاجات كتير جدا لو صلحنا حاجة واحده فيها بس بالتوابع ان شاء الله المفروض المجتمع كله يتغير للأحسن بس اهو نحن نأمل و نحاول التغيير و ربنا يسهل يا عم الحج

    ده يا عم في بنات دلوقتي بتلبس هدوم فزيعه علشان تتعاكس و الجديد الشباب بيتعاكس الدنيا بقت هيصه

    البوست الجاي بقي هو انتي معندكيش اخوات بلاستيك
    هههههههههههههه

    دومت مبدعا


  15. هههههههههههههههه بجد بوست لذيذ

    وبعدين المعاكسه بقت شيء عادي بالنسبه للشباب

    بس بردوه معرفتش يعني ايه اخت بلاستيك


  16. Tarkieb Says:

    توهتني يا عمي وفي الاخر ما قلتش يعني ايه أخوات بلاستيك .على الرغم ان الكلام دسم اوووي . انت ناوي تعملها حلقات ولا أيه ..؟.


  17. مشكله المعاكسه دى فعلا مالهاش حل
    لان معظم الاهالى بيتبسطوا قوى لما يشوفوا ولادهم بيعاكسوا
    هى مشكله مجتمع
    زماااااااااااااااااااااان على ايامى كدا من ميتين سنه كدا كان الاب لما يسمع ان ابنه بيعاكس يحلق له شعره على الزيرو وكانت بتبقى عار ما بعده عار طيب الحلاقه دلوقت على الزيرو بقت موضه بعملوا ايه الابهات ؟
    طيب ممكن نفهم ياعنى ايه اخوات بلاستيك عشان اضم الكلمه لقاموس الالفاظ الحديثه
    تحياتى


  18. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
    بجد مين الصح ومين الخطأ ...
    صعب جدا نحدد لأن كل موقف يكون فردي
    ولا نستطيع التعميم
    يعني البنت ممكن تخطأ بلبس بكلمه أو حتى بأخلاقها والرجل كذلك وعموما التربيه هي الأساس ...
    بس التعميم الذي أجده مناسب هو من يحفظ الله يحفظه ...
    .....
    دمت بخير


  19. Guevara Says:

    بوست حلو بجد

    و انا عن نفسى مش عارف العيب فينا و لا فيهم و لا فى المجتمع و لا ايه و لا ايه و لا ايه

    لكن الاقرب للدقه هو ان كل عنصر يتحمل نصيبه و سلملى على دينا و هيفا و غتاته عبد الرازق .